
770 BMJ VOLUME 333   14 OCTOBER 2006   bmj.com

A Dutch healthcare watchdog
has ordered a clinic in Rotter-
dam to stop giving patients a
treatment in which patients are
injected with stem cells taken
from umbilical cord blood. The
clinic claims that the injection of
stem cells can “target cells in a
manner specific to an indi-
vidual’s condition.”

A four month investigation
into the Preventive Medicine
Clinic by the Dutch Healthcare
Inspectorate has concluded that
the clinic is not providing
“responsible care,” as it is
“unable to demonstrate the ori-
gin, suitability, and safety of its
stem cells” (www.igz.nl).

The inspectorate believes
that this “jeopardises the health
and safety of patients,” who
could be at risk of being infected
with HIV or Creutzfeldt-Jakob
disease or might have acute
allergic reactions or rejection
reactions or develop malignant
tumours.

Many British patients have
sought treatment at the clinic.
Days before the inspectorate’s
decision a British patient was
temporarily admitted to a local
hospital with a “serious acute
allergic reaction” after stem cell
treatment at the clinic.

The inspectorate’s investiga-
tion was sparked by complaints
by Dutch neurologists about the
clinic’s unproved stem cell treat-
ment for conditions such as mul-
tiple sclerosis and spinal cord
injuries (BMJ 2006;332:1232).

Under Dutch law the clinic is
obliged to offer responsible care,
which means providing docu-
mentation covering the entire
supply chain of stem cells from
donor to recipient.

In June the inspectorate’s
investigators found a vial of stem
cells that they were told was sup-
plied by “ACT,” a firm called
Advanced Cell Therapeutics.
But there was no charge number
or certificate of analysis.

In September a report on
BBC television’s Newsnight pro-
gramme alleged that stem cells
supplied by Advanced Cell
Therapeutics were “not intended
for use in humans.”

The clinic then voluntarily
stopped using the company’s
stem cells. It then sought stem
cells from a laboratory in Paki-
stan, but the documentation
supplied did not show if the lab-
oratory held a licence “to store
and work on human umbilical
cord blood for the purpose of
administering it to patients.” 

The inspectorate concluded
that there was insufficient cer-
tainty about the “origin, suitabili-
ty, and safety” of the stem cells.
The acting inspector general,
Nico Oudendijk, said that the
clinic seemed to be carrying out
far reaching experimental treat-
ments whose effectiveness was
uncertain.

Robert Trossel, the clinic’s
medical director, claims to have
treated hundreds of patients,
charging about £12 500 (€18 000;
$23 400) each. Last week he was
reported as saying that the stem
cells he uses are safe.

Dr Trossel has six weeks in
which to lodge an objection to
the inspectorate’s decision.

Dutch clinic is ordered to stop
giving stem cell therapy
Tony Sheldon Utrecht 
11, 214, 20netherlands1410

Manfred Nowak, a human rights
lawyer and the United Nations
independent expert on torture,
has asked China to respond to
allegations of harvesting organs
from dead prisoners.

The move comes after Mr
Nowak received “quite a num-
ber” of allegations of the practice
from human rights groups and
members of the European par-
liament, among others.

Mr Nowak said that he has
had oral confirmation from
China that it is looking into the

situation. He expects written
comments from investigators lat-
er this month.

Mr Nowak made a similar
written request in late July or
early August. However, Beijing
failed to provide the information
by the time he presented a
report on his visit to China to
the UN Human Rights Council
in the second half of September.

La Yifan, a senior Chinese
diplomat, told a session of the
council, which has 47 member
nations, that China would inves-
tigate the allegations seriously
and that it would respond to the
communications in a timely
manner.

Meanwhile, after a BBC
report about the sale of organs
from executed prisoners, Qin
Gang, a spokesman for China’s
foreign ministry, said on 28 Sep-
tember, “In China the use of
bodies and organs of executed

prisoners is very prudent, with
relevant regulations being strict-
ly implemented.”

One of the terms, he said, is
that “the written consent of the
prisoner to be executed must be
obtained.”

Experts do not believe that
any prisoners are free of undue
influence or pressure.

Amnesty International said
that in 2005 China executed at
least 1770 people; it believes the
true figure to be much higher.

The BBC report put the
price of a liver from an executed
prisoner at £50 000 (€74 000;
$93 000). A report published in
July by the Canadian human
rights activists David Matas and
David Kilgour said that the
prices for organs in China were
$62 000 for a kidney, $98 000 to
$130 000 for a liver, $150 000 to
$170 000 for a lung, and $30 000
for a cornea.

UN questions
China over
organ
harvesting
John Zarocostas Geneva 
143china1410

News

In brief briefs1410

New breast cancer gene is
discovered: Women with a faulty
version of the BRIP1 gene have a
higher risk of developing breast
cancer, says a study published in
Nature Genetics
(www.nature.com/ng, doi:
10.1038/ng1902). Carrying a
faulty BRIP1 gene doubles the
risk of having the disease by the
age of 70 from one in 12 to
around one in six.

France announces public
smoking ban: The French prime
minister, Dominique de Villepin,
has announced a ban on smoking
in enclosed public places such as
bus and train stations, schools,
and offices, to start on 1 February
2007. But bars, cafés, restaurants,
clubs, and hotels have until 1
January 2008 to comply.

Top Iraqi surgeon is murdered:
One of Iraq’s most distinguished
academic surgeons, Safaa
Hamedi, director of the Najaf
Teaching Hospital, was shot dead
outside his home by three
masked gunmen last week. The
killers’ motive is unknown. Dr
Safaa had recently co-operated
with the US army in installing
cardiac monitors in the hospital.

Alternative healing case fails: A
high profile prosecution of three
alternative healers, a salt
therapist, and a spiritual medium
who were involved in treating the
Dutch actor Sylvia Millecam, who
died from breast cancer in 2001
(BMJ 2006;332:929), has been
dropped because of insufficient
evidence that their treatment
damaged Ms Millecam’s health.
The Dutch Medical Association
said that although doctors who
practise alternative treatments
must adhere to medical standards
people who are not doctors “can
do what they want.”

BMJ appoints GP editor:
Domhnall MacAuley, a GP,
professor at the University of
Ulster, and specialist in sport and
exercise medicine, is the new
clinical editor for primary care at
the BMJ. He will deal with
research and strategic planning
for the journal’s coverage of
primary care. An associate editor
at the BMJ since 2000, he was
previously editor of the British
Journal of Sports Medicine.

The clinic’s director, Dr Robert
Trossel, has six weeks to object 
to the inspectorate’s decision

PA
U

L 
O

'D
RI

SC
O

LL


