DECLARATIONS

Competing interests

None declared

Funding

None

Ethical approval

Not applicable

Guarantor
JG

Contributorship
JG is the sole

contributor

Acknowledgements

None

The role of the media in the
Stoke CNEP Saga

Jonathan Gornall

Freelance journalist. E-mail: jonathangornall@mac.com

As the boxed summary in the first article of this
series shows,' the way the Stoke neonatal CNEP
trial was conducted between 1989 and 1993 was
investigated 12 times between 1997 and 2008.
Much of the public and political concern that
led to this activity was generated by a decade of
often sensationalist, irresponsible, frequently mis-
leading and inadequately rebutted journalism.

Early media reports

On 24 March 1997, three months after the research
paper about this trial was published in Pediatrics,*
Carl and Deborah Henshall contacted the Sentinel,
their local newspaper in Stoke on Trent. They did
so because, as Deborah Henshall was to recall
before the GMC more than a decade later, 'Having
found out that my children had been in a research
trial that I had no knowledge of, I wanted to
know whether I was the only parent that did not
know their child had been used in a research
project’.’ Two weeks later, the Sentinel reported the
Henshalls’ claim that their daughter Sofie had suf-
fered brain damage ‘caused by slow suffocation’
while CNEP was administered in the course of the
trial, a trial which, on their account, had been con-
ducted covertly and without their knowledge. The
newspaper report noted that the couple’s barrister
had ‘advised [them] that if they establish liability
against the health authority they would be seeking
substantial damages’.* About a month later, the
Henshalls lodged their first complaint with the
GMC.?

Two of the Henshalls’ children, born 10 months
apart in 1992, had been entered into the trial, along
with 242 other babies with life-threatening respir-
atory failure. Both were randomized into the
CNEP treatment group. The first, Stacey, was born
by Caesarean section at approximately 27 weeks
and died two days later; Sofie was born 10 months

later, also by Caesarean, at just over 32 weeks. The
couple have six other children, all but the first of
whom were born prematurely.’

“We were never told the procedure was part of a
trial,” Mrs Henshall was quoted by the Sentinel as
saying. The newspaper’s headline — ‘Brain tragedy
of baby Sofie. Parents to sue over clinical trial they
knew nothing about’” — uncritically stated as fact
the parents’ version of events.*

When a national newspaper took up the story
some weeks later, it contained new elements.’
According to a report in the Independent on Sunday
on 11 May 1997, sensationally headlined ‘Parents
say “guinea-pig” trial killed their babies’, ‘Forty-
three premature babies, many only a few hours
old, died or suffered brain damage after being
used as “guinea-pigs” in a radical hospital experi-
ment’. ‘Parents of the babies,” reported the news-
paper, ‘claim they were not informed of the risks of
allowing their children to take part in the trial” and
that ‘they found out about the experimental nature
of the study only after the researchers wrote up
their findings in a medical journal’.

‘None of the risks,” the article continued, ‘was
spelt out to the parents’, who said they had ‘signed
consent forms and were shown an information
sheet but this claimed that CNEP was safe’. The
report recorded that, ‘[almong the parents are
Deborah and Carl Henshall from Stoke’. The
Henshalls were quoted specifically, Mr Henshall as
stating, “We were not made aware that Sofie’s treat-
ment was part of a trial,” while Mrs Henshall was
reported as saying, ‘I honestly did not know Sofie
was going into a research trial ... I was told this
was a new, proven ventilator from America which
would soon become the normal treatment for pre-
mature babies in this country. Now I know this
wasn't true.”

Mrs Henshall, said the article, ‘gave her consent
when Sofie was between two and four hours old

J R Soc Med 2010: 103: 173-177. DOI 10.1258/jrsm.2010.10k011 173



Journal of the Royal Society of Medicine

when “I was still under the effects of morphine in
the recovery room following a Caesarean”.”” The
day the article was published, the Henshalls wrote
a letter to the newspaper insisting that, contrary to
the newspaper’s suggestion, they had not signed a
consent form.

Two days later, on 13 May 1997, the Telegraph
carried a story stating that the “parents of a number
of babies who allegedly died or suffered brain
damage during hospital trials of an experimental
ventilator are planning a multi-million pound
legal action’. The Henshalls” solicitor was quoted
as saying that there were difficult legal hurdles to
be crossed. It would be necessary to prove, he said,
that the families who consented to the trial had not
been properly informed, while “The major problem
is going to be showing the causative link that dem-
onstrates that this machine alone was responsible
for what had happened’.®

The Henshalls took their case to their MP, Llin
Golding, whose intervention with health ministers
led in 1999 to the setting-up of an NHS inquiry into
research practices at Stoke, headed by Professor
Rod Griffiths, then the regional director of public
health.

Further new elements are added
to the story

To coincide with the publication of the Griffiths
report, in May 2000 the Independent reported a pre-
viously unpublished account of how the Henshalls
said they had learnt that their two children had
been in a trial. The article described how ‘[a]
chance remark by a doctor at another hospital
alerted Carl and Debbie Henshall to the fact that
two of their daughters had been involved as
guinea pigs in a research trial’.

The couple, reported the newspaper, had ‘con-
sulted a solicitor and started legal action against
the hospital in 1994. In 1996 the solicitor sent them
to a medical expert at St James’s Hospital Leeds.
He said to us “What do you expect from an experi-
mental treatment?” We said “What do you mean
experimental?” Until then we had believed that
our daughter had been given the best treatment
available.”” Despite occupying a central position in
the story, the newspaper apparently did not see fit
to approach the doctor in question to see if his
recollection of his encounter with the Henshalls
accorded with theirs. Certainly he was not quoted

in the article. As it happens, he denies that any
conversation in the terms reported by the Indepen-
dent ever took place (personal communication,
26 May 2009).

The Independent also failed to address or explain
the fact that its article did not chime with the
earlier version of the relevant events recorded in its
own sister newspaper, the Independent on Sunday.
Three years before the report of the doctor’s
‘chance remark’ that had allegedly alerted the
Henshalls to the fact that their child had been in a
research trial, the Independent on Sunday reported
that the experimental nature of the trial had been
discovered by the Henshalls among other parents
from a paper published in an American medical
journal.”

The disciplinary authorities bow
to media pressure

There is evidence that from the outset the GMC
was more interested in the Henshalls’ complaints
because of the media coverage they had attracted
rather than their intrinsic merits. In an internal
email sent to GMC medical and lay screeners in
February 1998, a caseworker wrote that while the
allegations “are serious — they include that consent
was not properly obtained, that the potential
benefits of CNEP were not adequately established
before the trial began, and that the test results have
been massaged’, the case was ‘long on speculation,
particularly on the part of the Henshalls, but short
on evidence, especially of an order which might
result in charges against individual doctors’.

Nevertheless, added the GMC caseworker, the
couple were ‘aggressively mobilising the media,
including Channel 4 News, and MPs, including
Mrs Llin Golding, on their behalf’. The writer was
‘not optimistic about the prospects of proving
anything concrete against individual doctors.
However ... in view of the serious nature of the
allegations, we should respond to the campaign
being orchestrated by the Henshalls by asking
FFW [GMC solicitors, Field Fisher Waterhouse] to
undertake an investigation ...".*

The following year, North Staffordshire
Hospital Trust responded in a similar manner
to the wider campaign being waged against
Dr Southall in relation to his child-protection
work, noting that all complaints they received
were being copied to the media as well as to a host

174 J R Soc Med 2010: 103: 173-177. DOI 10.1258/jrsm.2010.10k011



of people in Whitehall, including the Secretary of
State for Health, the Home Secretary, the Social
Services Inspectorate, the Lord Chancellor and
Ann Widdecombe MP. As a Trust Board minute
on 9 March 1999 noted, the normal response
would have been to ‘write back and ask for evi-
dence before initiating an investigation. However
because the allegations have received wide-
spread distribution they warrant further
investigation.”

How the central media myth
emerged

The central myth at the heart of the media coverage
of CNEDP, that it had ‘killed babies’, originated in
one of the first articles published about the trial,
written by Brian Morgan, a freelance journalist
who had already developed a particular interest in
Dr Southall and various aspects of his work.”

In 1995, before CNEP became headline news, it
was Mr Morgan who had first written about the
covert video surveillance being conducted by
Dr Southall and colleagues to investigate suspi-
cions of induced illness among children who had
been referred for apparent life-threatening events.
Covert video surveillance conducted in two
centres between June 1986 and December 1994 had
revealed abuse in 33 of 39 suspected cases. This
was work later reported in Pediatrics as a ‘descrip-
tive, retrospective, partially controlled case
study’,'® but characterized by Mr Morgan, writing
for the Times Higher Education Supplement in 1995,
as ‘unapproved research”."

Two years later, Mr Morgan turned his attention
to CNEP, which he described in his May 1997
article for the Independent on Sunday, headlined
‘Parents say “guinea-pig” trial killed their babies’,
as ‘a radical hospital experiment’.> The article
began: ‘Forty-three premature babies, many only a
few hours old, died or suffered permanent brain
damage after being used as “guinea-pigs” in a
radical hospital experiment’. Nowhere in the arti-
cle was it made clear that 32 babies who had been
entered into the control side of the trial suffered
similarly.”

The inference — that CNEP had caused these
outcomes — was clear, but there has never been any
evidence of this;'? indeed, a long-term study rec-
ommended in the report of the Griffiths inquiry
later found the CNEP-treated survivors to be mak-

The role of the media in the Stoke CNEP Saga

ing progress similar to, and possibly better than
that of the conventionally managed children." But
the myth had been born, and it stuck. In 1999,
following the news that an inquiry had been
ordered into the CNEP affair, the Independent re-
ported unequivocally that CNEP had ‘resulted in
the death or injury of 43’ premature babies."

The Independent was far from alone in the nature
of its coverage of the CNEP story and there are
many examples of even worse treatment — one of
the worst being the ‘exclusive’ story that appeared
in the Sunday Mirror in July 2000, beginning with
the words: “Twenty-eight babies died after suffer-
ing appalling injuries in controversial experiments
carried out by one of Britain’s top consultants, the

Sunday Mirror can reveal today’."

MPs highlight the inaccuracy of
press reports

In March 2003, Simon Kelner, editor of the Indepen-
dent, was giving evidence during the fifth session
of the House of Commons Culture, Media and
Sport Committee, which was examining the work
of the Press Complaints Commission. At one point,
he was asked by Adrian Flook, the MP for Taunton,
whether he thought the headlines in his news-
paper ‘should reflect the words underneath’. Yes,
he said, ‘I would be distraught if it did not always
happen’.

Kelner had walked into a small trap. Earlier that
day, the MPs had heard from another witness, Ivor
Rowlands, a retired engineer, who had brought to
their attention the front-page CNEP article that
had been published in the Independent in 1999,
under the headline: ‘Investigation ordered after 28
babies die in hospital experiment’.'* That headline,
suggested Flook, ‘was not completely accurate’.
Neither, he added, was the one that followed in the
Independent a year later: ‘Parents were misled over
hospital trials which killed premature babies’.'®

In the first story, said Flook, the Independent had
buried ‘right at the end” the fact that, despite its
headline, the ‘rates of death and disability among
the 122 babies who received the experimental
treatment were no different from those who re-
ceived conventional treatment’. In fact, he said, ‘it
was not “28 babies die in hospital experiment”, it
was 50 in total. Yet they were all premature and
there is a mortality of 20-25%, so you would expect
something along those lines.’

J R Soc Med 2010: 103: 173-177. DOI 10.1258/jrsm.2010.10k011 175



Journal of the Royal Society of Medicine

The headlines, said Flook, were ‘very emo-
tive ... bear no resemblance to the story [and] have
done a lot of damage to the hospital and doctor
concerned’.

Kelner told the committee he did not remember
the details of the story."”

But the inaccuracies keep on
coming

Even the finding that CNEP was no more harmful
than the standard treatment, which was reported
in March 2006,'*'® failed to halt the tide. The
following year the Sunday Express repeated yet
again allegations that ‘[c]hild specialist Dr David
Southall ran research on babies which was likely to
lead to brain damage or death’, while also labelling
its reports ‘exclusive’.'*?” The article that appeared
in March 2007, under the headline ‘Baby doctor
experiment left our girl paralysed’, added another
twist to the tale, imputing an extraordinary allega-
tion to the Henshalls that “‘Women have had unnec-
essary caesareans to provide premature babies for
controversial research’.*

The role of an expert

In the 10-year period 1997-2007 during which the
CNEP-related claims repeatedly resurfaced in the
media, several newspapers and television pro-
grammes made use of a ‘medical expert’” who
always seemed ready to make himself available to
speak out against Dr Southall on a wide range of
topics, namely, Dr Richard Nicholson, the editor of
the Bulletin of Medical Ethics. It was, therefore, a
matter of some surprise to interested observers
that Dr Nicholson was called to give expert evi-
dence at the GMC fitness to practise hearing con-
vened in 2008 to evaluate the charges against three
doctors, including Dr Southall, arising out of their
conduct of the CNEP trial. This decision to call
Dr Nicholson led to some of the more startling
findings to be made by the GMC panel in deciding
to dismiss all the charges: that Dr Nicholson not
only lacked independence and objectivity but over
the years had, in the words of the panel, also ‘con-
ducted himself as a supporter’ of the Henshalls
and had shown ‘a deep animosity towards
Dr Southall” in interviews he had given to the
media.*?*?

Why the witch-hunt?

The explanation for the CNEP media witch-hunt
must lie in part in the potent nature of the more
general campaign against Dr Southall, which had
been attacking his child-protection work for sev-
eral years. For some in the media, CNEP was
merely a convenient way of extending that cam-
paign to discredit him, but as a result all involved
in the CNEP study, and paediatric research in gen-
eral, suffered severe collateral damage (Modi and
Macintosh, submitted for publication). If anyone
doubts the potency of such a sustained media cam-
paign, they need look no further than the decision
taken by Keele University in 2005 not to offer Dr
Southall the customary title of “professor emeritus’
when he retired, largely because the university

feared a backlash of ‘adverse publicity’.*

Irresponsible journalism: lessons

The unnecessary and unjustified nature of the
whole media-driven CNEP Saga was emphasized
in revelatory postscripts written by two of the
key players. The report published by Professor
Griffiths in 2000 was severely criticized** and in
2006 he wrote that he had come to look on the task
he had been given as ‘a poisoned chalice’. In an
article for the BMJ he also revealed the extent to
which media pressure had led to the inquiry.
There had, he recalled, been ‘repeated headlines’
about CNEP, alleging ‘that excessive deaths had
occurred’. As regional director of public health, he
had ‘already commented to the media that prema-
ture babies of that age had a significant mortality
and that the children in the trial had fared no worse
that expected’. Nevertheless, ‘the story did not go
away and local MPs took it up” — and the inquiry
went ahead.”

In 2007, the Henshalls” former MP, now
Baroness Golding, publicly expressed her regret at
the chain of events she had helped to set in motion.
In an open letter to the Sentinel, she wrote that she
wished to apologise to Dr Southall ‘and say how
sorry I am if my initial concern has given fuel to
what can only be described as a witch-hunt, aided
and abetted by some professional people who
surely should know better”.””

One of the key lessons to emerge from the
CNEP Saga is that, left unchallenged, adverse
media coverage can have a catastrophic outcome

176 J R Soc Med 2010: 103: 173-177. DOI 10.1258/jrsm.2010.10k011



for medical professionals, institutions, research
and, ultimately, patient care.! The MP who trig-
gered the initial inquiry and the man who then led
it have both acknowledged that it was unchal-
lenged media pressure that set the ball rolling.
Internal minutes, memoranda and emails show
that it also drove the actions of the hospital in
Stoke, Keele University and the GMC.

If those in authority take only one lesson from
the costly CNEP Saga, perhaps it should be this:
that what interests the public should not be
confused with what is in the public interest.

References

1 Hey E, Chalmers I. Mis-investigating alleged research
misconduct can cause widespread unpredictable damage.
J R Soc Med 2010;103:133-8

2 Samuels MP, Raine ], Wright T, ef al. Continuous negative
extrathoracic pressure in neonatal respiratory failure.
Pediatrics 1996;98:1154-60

3 General Medical Council. Fitness to Practise Panel: Case of
Spencer, Southall, Samuels, day 9, 22 May 2008
Examination and cross-examination of Deborah Henshall

4 Blackhurst D. Brain tragedy of baby Sofie. The Sentinel
1997 April 9

5 Morgan B, Blackhurst C. Parents say ‘guinea-pig’ trial
killed their babies. Now they are going to sue. Independent
on Sunday 1997 May 11

6 Smith M. Parents to sue over injury and death of
ventilator babies. Telegraph 1997 May 13

7 Laurance J. Chance remark alerted parents. The
Independent 2000 May 9

8 General Medical Council. Professor Southall [internal
memo]. 10 February 1998

9 North Staffordshire Hospital Trust. Board minutes. 9
March 1999

The role of the media in the Stoke CNEP Saga

Southall D, Plunkett M, Banks M, et al. Covert video
recordings of life-threatening child abuse: lessons for child
protection. Pediatrics 1997;100:735-60

11 Morgan B. Babies used in research trials without consent.
Times Higher Education Supplement 1995 March 17

Hey E, Chalmers I. Are any of the criticisms of the CNEP
trial true? Lancet 2006;367:1032-3

Telford K, Waters L, Vyas H, et al. Outcome after neonatal
continuous negative-pressure ventilation: follow-up
assessment. Lancet 2006;367:1080-5

Laurance J. Investigation ordered after 28 babies die in
hospital experiment. The Independent 1999 February 18
Rimmer A. X-files of the guinea pig babies. Sunday Mirror
2000 July 9

Laurance J. Parents were misled over hospital trials that
killed premature babies. The Independent 2000 September 8
House of Commons Culture, Media Sport Committee.
Privacy and media intrusion. Fifth Report of Session
2002-3. HC459-11 Ev402

March B. Study vindicates doctor behind baby
experiment. Daily Telegraph 2006 March 20

Murray J. Inquest demand over baby deaths. Sunday
Express 2007 March 4

Murray J. Baby doctor experiment left our girl paralysed.
Sunday Express 2007 March 18

General Medical Council. Fitness to Practise Panel:
Transcript, Case of Spencer, Southall, Samuels, day 9,
22 May 2008

Gornall J. Three doctors and a GMC prosecution. BM]
2008;337:a907

Gornall J. Bad publicity denied Southall a Keele
professorship. The Guardian 2007 November 8

Hey E, Chalmers I. Investigating allegations of research
misconduct: the vital need for due process. BMJ
2000;321:752-5

Griffiths R. CNEP and research governance. Lancet
2006;367:1037-8

Griffiths R. On drinking from a poisoned chalice. BM]
2006;332:801

Golding, Baroness. Dr Southall was a rare voice for
abused children. The Sentinel 2008 January 10

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

J R Soc Med 2010: 103: 173-177. DOI 10.1258/jrsm.2010.10k011 177



