
Notes Rec. (2015) 69, 337–352

doi:10.1098/rsnr.2015.0029
*m

Published online 1 July 2015
CREDIBILITY, PEER REVIEW, AND NATURE, 1945–1990
by

MELINDA BALDWIN*

Harvard University, Department of the History of Science, Science Center 371,

Cambridge, MA 02138, USA
This paper examines the refereeing procedures at the scientific weekly Nature during

and after World War II. In 1939 former editorial assistants L. J. F. Brimble and A. J. V.

Gale assumed a joint editorship of Nature. The Brimble–Gale era is now most famous

for the editors’ unsystematic approach to external refereeing. Although Brimble and Gale

did sometimes consult external referees, papers submitted or recommended by scientists

whom the pair trusted were often not sent out for further review. Their successor, John

Maddox, would also print papers he admired without external refereeing. It was not until

1973 that editor David Davies made external peer review a requirement for publication in

Nature. Nature’s example shows that as late as the 1960s a journal could be considered

scientifically respectable even if its editors were known to eschew systematic external

peer review.
elin
Keywords: Nature ( journal); peer review; refereeing; scientific journals;

editorial policy
INTRODUCTION

In modern science, external refereeing is often considered the essential mechanism that

protects the quality and trustworthiness of the scientific literature. As the physicist John

Ziman put it in a frequently quoted passage from his 1968 book Public knowledge, ‘The

referee is the lynchpin about which the whole business of Science is pivoted.’ According

to Ziman, a scientific journal article does not simply contain ‘the opinions of its author; it

bears the imprimatur of scientific authenticity’ by virtue of having been vetted by experts.

In other words, refereeing is the reason that researchers, policy makers and the public can

trust the claims put forward in a scientific article.1 Today many observers are reluctant to

accept a scientific finding unless the research has been evaluated by external referees.

When Physics Letters B accepted a paper from CERN on the detection of the Higgs

boson, for example, one journalist reported CERN’s success with the headline ‘CERN’s

Higgs boson discovery passes peer review, becomes actual science.’2
da.c.baldwin@gmail.com

337 q 2015 The Author(s) Published by the Royal Society.

mailto:melinda.c.baldwin@gmail.com
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1098/rsnr.2015.0029&domain=pdf&date_stamp=2015-07-01


Peer review and Nature338
Peer review’s centrality to modern scientific practice has led many observers to assume

that external refereeing has been a part of scientific publishing for centuries. In most

accounts of the history of the scientific journal, it was Henry Oldenburg, the legendary

secretary of the Royal Society of London, who introduced external refereeing to the

newly created Philosophical Transactions in the late seventeenth century. Oldenburg, the

story goes, wisely saw that he needed to consult experts to judge the quality of

manuscripts, and thus the external referee has been part of science since the first scientific

journal printed its very first issue.3

However, the history of refereeing at scientific periodicals is not nearly this

straightforward.4 Research on the early publishing history of the Royal Society has shown

that the seventeenth-century Philosophical Transactions cannot be said to have employed

any process resembling modern peer review.5 In fact, Philosophical Transactions did not

have a formalized refereeing process until 1752, when the Society created the Committee

of Papers to vet submissions to Transactions.6 Finally, Alex Csiszar’s work has shown

that while some nineteenth-century journals employed external refereeing, researchers at

the time did not see such refereeing as a guarantee of accuracy or a requirement for

scientific respectability.7 Far from springing full-grown from the head of Henry

Oldenburg, refereeing did not become a consistent feature of scientific journals until well

after journals became the scientific community’s site for establishing knowledge claims

during the nineteenth century.8

Well into the twentieth century, many renowned scientists went their entire careers

without having a paper refereed—and were not always enthusiastic when introduced to

the practice. In 1936, for instance, Albert Einstein was extremely offended when he

learned that the editor of Physical Review had sent his submitted paper to an external

referee. In a terse note to the editor, John Tate, Einstein wrote that he and his co-author
had not authorized you to show [our manuscript] to specialists before it is printed. I see no

reason to address the—in any case erroneous—comments of your anonymous expert. On

the basis of this incident I prefer to publish the paper elsewhere.9
Furthermore, many high-profile journals did not adopt external refereeing until the 1960s or

even later. One especially striking example is that of the prestigious scientific weekly Nature,

which did not consult referees for every paper it printed until 1973.

This paper uses Nature as a case study through which to examine the relationship between

refereeing and scientific credibility in the mid-to-late twentieth century. L. J. F. Brimble and

A. J. V. Gale, who assumed a joint editorship of Nature just before the outbreak of World

War II, would generally accept articles without review if they came recommended by the

right people. Their dynamic successor, John Maddox, did much to overhaul and speed up

Nature’s review process, but he too retained the editor’s absolute right to admit papers

that he found interesting, with or without referees’ opinions. Not until David Davies came

to Nature in 1973 did external refereeing become a prerequisite for being published in

Nature. Nature’s example shows that as late as the 1970s, a journal could be considered

scientifically respectable even if its editors were known to eschew systematic external

peer review (a term that did not come into widespread use until the late twentieth

century)—which in turn suggests that the view of external refereeing as the ‘lynchpin of

science’ originated later, and spread more slowly, than many observers have assumed.

Furthermore, even after Nature began requiring multiple referee reports, the editor could

still exert tremendous influence over which papers reached Nature’s pages.



M. Baldwin 339
NATURE’S EARLY HISTORY AND THE BRIMBLE–GALE EDITORSHIP

Nature, a weekly for-profit journal that publishes research from across scientific disciplines,

was founded in 1869 under the leadership of the astronomer and war office bureaucrat

J. Norman Lockyer with the backing of the London publishing house Macmillan and

Company. Its format included—and still includes—not only research articles but also

news on recent scientific developments, opinion pieces about issues affecting science, and

active correspondence columns. Nature is thus quite different from both research journals

affiliated with scientific societies and most other commercial scientific journals, both

because of the diversity in its format and because its articles are far shorter than those

published in journals such as Philosophical Transactions or Philosophical Magazine.10

Lockyer would remain as Nature’s editor-in-chief until 1919, 50 years after Nature’s first

issue was published. He handed the reins over to his editorial assistant, Richard Gregory,

who had worked at the journal since 1893.11 Like Lockyer before him, when Gregory

decided to retire in 1938 he encouraged the Macmillans to promote from within the

Nature staff. He specifically recommended his assistants L. J. F. ‘Jack’ Brimble and

A. J. V. Gale for a joint editorship. ‘Mr Gale & Mr Brimble are quite capable of carrying

on and of maintaining the high reputation of the journal’, Gregory told Daniel Macmillan

in May 1938;
We always have sufficient reviews & articles in type or reserve to last at least three

months, & enough ‘Letters to the Editor’ to fill the correspondence columns for a

month or two. . . . Current topics & events vary in number & amount week by week,

but Gale knows exactly how to deal with these, & when he & Brimble are in charge

they should be given complete responsibility.12
Gale and Brimble had both been with Nature for several years. Gale had graduated from

Selwyn College, Cambridge, with a degree in agriculture, and spent World War I in military

service. In 1920 he accepted a position as Gregory’s assistant with a salary of £200 per year

for two days’ work per week.13 Brimble, nine years Gale’s junior, came to the journal in

1931. He had earned his BSc from the University College of Reading and spent several

years as a lecturer in botany, first at the University of Glasgow and then at the University

of Manchester. After Brimble wrote a book review for Nature that Gregory admired, the

Macmillans offered Brimble the opportunity to work for the journal as Gregory’s second

assistant.14 In November 1938 Gale wrote to Gregory to say that he had discussed the

joint editorial appointment with Daniel Macmillan, who had officially confirmed the

position and offered him and Brimble increases in salary. ‘Mr. Dan also promised not to

interfere with Nature editorially’, Gale assured Gregory. ‘That was a useful point I think.’15

Daniel Macmillan probably felt that there was little risk in promising Brimble and Gale

editorial autonomy. Unlike their predecessor, Gregory, who had leveraged his position as

Nature’s editor into a successful career as a scientific spokesman, neither Gale nor

Brimble had much interest in wielding wider public influence. In the absence of an

editorial archive it is difficult to determine exactly how Brimble and Gale divided their

responsibilities, but it is clear that the new editorial team was invested in maintaining

Nature’s status quo.16

Brimble and Gale’s steadiness would soon face a major challenge. On 1 September 1939

Germany invaded Poland. Two days later France and Britain declared war on Germany. For

the second time in 25 years, Europe was at war.



Peer review and Nature340
World War II had a significant impact on Nature’s new editors. The Nature offices

themselves escaped damage during the London Blitz, but Brimble was injured in a

midwar bombing raid and would never fully recover. Furthermore, wartime paper

restrictions limited Nature’s size—its length was cut from more than 40 pages per issue

to less than 30—and postal problems delayed the printing and mailing of many issues.17

Government restrictions on printing and electric power continued to delay issues of

Nature for years after the war’s end.18 It was not until mid-1948 that Nature’s issues

returned to their average prewar length of 40 pages or more.

The wartime experience permanently affected the way in which Brimble and Gale edited

Nature. Paper restrictions and postal problems led them to publish a stripped-down version of

Nature that contained little high-maintenance debate or discussion. Instead, wartime Nature

ran many book reviews, reprints of lectures, and Letters to the Editor detailing new theories

and recent experimental findings, and placed far less emphasis on up-to-date news coverage

or commentary. These characteristics carried forward into the rest of Brimble and Gale’s

editorship. The controversies and debates that had made prewar Nature distinctive among

specialist scientific periodicals in Britain almost vanished during the Brimble–Gale era.

Avoiding heated discussions seems to have been an explicit policy rather than an

inadvertent omission. In 1950, for example, the ‘News and Views’ column informed

readers that a recent article by Julian Huxley on Soviet genetics ‘could clearly not be

allowed to become the subject of debate in the correspondence columns of this journal’—

a sentiment that would have seemed very odd to anyone who remembered Nature under

Lockyer or Gregory.19

Mary Sheehan, who joined the journal in 1966 as the assistant to the new editor, John

Maddox, recalls thinking that Nature ‘almost came out on its own in a funny sort of way.’20

Brimble and Gale (and, after 1961, just Brimble) had remade the journal so that it required

little active editorial management; arguments were avoided, Rainald Brightman, Chief

Librarian for the Dyestuffs Group at Imperial Chemical Industries, wrote almost all of the

editorials, ‘News and Views’ was put together from institutional press releases, and any

research article or Letter that looked reasonable was likely to be accepted, especially if it

came from a well-known laboratory. As a result, Nature lost much of the liveliness and

sense of immediacy that it had possessed under Lockyer and Gregory. David Davies, who

became Nature’s editor in 1973, would aptly call Nature of the 1950s ‘worthy but dull’.21
LOCAL NETWORKS AND THE DNA PAPERS

Despite the comparative ‘dullness’ of the postwar years at Nature, Brimble and Gale were

responsible for printing some of the most renowned papers ever to appear in Nature’s

pages. Most famously, Brimble and Gale approved the publication of James Watson and

Francis Crick’s 1953 article ‘A structure for deoxyribonucleic acid’, now considered one

of the signal scientific achievements of the twentieth century.22 The Watson–Crick paper

serves as a useful illustration of two important features of Nature: first, its reputation for

relatively speedy publication, and second, the extent to which Brimble and Gale relied on

prominent scientists—particularly British ones—to recommend Nature’s content.

The Watson–Crick paper on the structure of DNA has a famously contentious backstory.

Watson was an American who had come to Cambridge’s famed Cavendish Laboratory

specifically to work on nucleic acid structures; his collaboration with the British Crick began



M. Baldwin 341
shortly after his arrival in England. As Watson would tell the story in his autobiography The

double helix, nothing mattered more than being the first to solve the puzzle of DNA’s

structure—especially if it meant beating Linus Pauling at the California Institute of

Technology, who was also working on the same question.23 Watson and Crick were also

‘racing’ against another group of researchers in England: a team at King’s College, London,

that included the biophysicist Maurice Wilkins and the crystallographer Rosalind Franklin.

The Watson–Crick paper was actually one of three papers about DNA that Nature

published on 25 April 1953; the other two papers came from their rivals at King’s.

Wilkins, who would share the Nobel Prize for DNA’s structure with Watson and Crick,

was the lead author of the second paper, ‘Molecular structure of deoxypentose nucleic

acids’.24 Franklin, who had moved to Birkbeck College earlier that year, was the lead

author of ‘Molecular configuration in sodium thymonucleate’.25 This paper included

Franklin’s famous photograph of the DNA B form, ‘Photo 51’—which had been shown to

Watson without her knowledge or permission, and which had been a key inspiration for

Watson and Crick’s model.26

Watson, Crick and Wilkins have each written personal recollections of the events leading

up to the publication of the DNA papers.27 Interestingly, none of them mention why they

chose to send their findings to Nature instead of another journal. In The double helix, the

choice of journal appears obvious to the authors; Watson simply says, ‘Nature was a

place for rapid publication’, and a week after the crucial insight, ‘the first drafts of our

Nature paper got handed out’.28 Wilkins recalls that Watson and Crick decided to submit

‘a short paper to be published quickly in Nature’, and that ‘consultation and negotiation

with the editor gave King’s a week or two’ to write accompanying papers detailing their

own results.29 It seems almost a foregone conclusion that Watson, Crick, Wilkins and

Franklin would submit their results to Nature.

There are several reasons why Nature would have seemed a clear choice for the DNA

papers. Nature had become known as a venue for the fast publication of new results in

the early twentieth century.30 The journal’s weekly publication schedule meant that

submissions could be published faster than in monthly or quarterly journals, and by the

1930s scientists from across disciplines and national backgrounds were sending their most

exciting work to Nature in the hope that it would appear in print quickly and establish

priority claims.31 Given Watson’s interest in priority for the findings, Nature’s weekly

publication schedule was probably the most important reason behind the DNA team’s

choice of journal. Wilkins’s comment about Watson and Crick’s desire for a note that

could be ‘published quickly’ supports this interpretation, as does Watson’s observation

about Nature being a place for fast publication. Furthermore, by the early 1950s Nature

had become one of the major publications for scientists working in the field of nucleic

acid research, making it a natural choice for papers on DNA.32

The assumption that results would be sent to Nature, however, was not just about Nature’s

international reach in the field of molecular biology. In fact, local scientific networks seem to

have been equally (if not more) important in determining that the DNA papers would be

printed in Nature. Sir Lawrence Bragg, the head of the Cavendish Laboratory, had long-

standing connections with Brimble and Gale. Watson’s recollection of Bragg’s first look

at their famous paper suggests that Bragg both approved of the choice of Nature and felt

that his own endorsement of the paper was likely to improve its chances of acceptance:

‘After suggesting a minor stylistic alteration, [Sir Lawrence] enthusiastically expressed his

willingness to post it to Nature with a strong covering letter.’33 Personal connections with



Peer review and Nature342
Nature helped the King’s College group, too. John Randall, head of the King’s College,

London, laboratory, was a member of the Athenæum along with Brimble. This social

connection prompted Brimble to alert Randall to the forthcoming Cambridge publication;

Brimble wanted to make certain that King’s was aware of the Cambridge paper and had

the opportunity to publish their work as well.34

All three papers were submitted to Nature in early April. Whether Nature would accept

their articles apparently did not worry Watson, Crick or Wilkins much. In their retrospective

accounts, none of them recalls any anxiety over the manuscript’s fate or any excitement

when news of forthcoming publication came from the Nature editors. Nor should they

have been anxious—recommendations from Bragg and Randall were enough, in Brimble

and Gale’s view, to justify printing the papers without further review. On 25 April all

three articles were in print.35 Watson, Crick and their competitors got their wish for

speedy publication—largely because the editors were willing to approve their papers

without a time-consuming refereeing process.
‘I FELT FRUSTRATED WITH THE SYSTEM’: NATURE AND SEAFLOOR SPREADING

Bragg and Randall were not the only scientists who held significant sway over which papers

Nature would print. Brimble and Gale’s most influential contacts tended to be British, but

some prominent scientists abroad might enjoy similar influence, such as Maurice Ewing,

the charismatic director of the Lamont Geological Observatory at Columbia University.

Ewing encouraged an extensive internal review process before any papers from Lamont

were submitted for publication. If Ewing did not personally approve of a Lamont paper,

he would often call a journal’s editor and ask that it be rejected—a request that Brimble

and Gale apparently honoured.36

Personal relationships may also account for another striking editorial decision made under

Brimble in 1963 (two years after Gale retired): the acceptance of Frederick Vine and

Drummond Matthews’s paper on magnetic ‘stripes’ on the sea floor and the rejection of a

very similar paper by the Canadian geophysicist Lawrence Morley. In the 1960s, Nature

was one of the major publication venues for a revolution in the Earth sciences that

produced modern plate tectonic theory. The Vine–Matthews paper and Morley’s letter

both proposed that alternating ‘stripes’ of normal and reversed magnetic polarity over

oceanic ridges might be evidence in favour of seafloor movement—and in favour of

continental drift.37

Vine had joined the Department of Geodesy and Geophysics at Cambridge as a PhD

candidate in October 1962. He began developing computer-based methods for

reconstructing the possible effects of reversing magnetization on the ocean floor. When

Matthews returned from an expedition to the Carlsberg ridge in the Indian Ocean, Vine

used his computer model to interpret the magnetic data and found magnetic ‘stripes’ of

normally and reversely magnetized oceanic floor running parallel to the ridge. From there,

Vine and Matthews began to develop the idea that would be referred to as the Vine–

Matthews hypothesis: that seafloor spreading combined with reversible magnetization of

the oceanic crust would produce ‘stripes’ of normally and reversely magnetized ocean

floor at oceanic ridges. The pair decided to write up their theory and submit their paper to

Nature. Maurice Hill, one of Cambridge’s senior geologists, read the paper and felt that

Nature’s editor would want more physical evidence in favour of their hypothesis. He gave



M. Baldwin 343
Vine and Matthews permission to publish magnetic data from ridges in the North Atlantic

and northwest Indian oceans to provide a stronger empirical underpinning to their

arguments.38

But unbeknown to Vine and Matthews, another geophysicist had already submitted a

paper very similar to theirs. In February 1963 Lawrence Morley at the Geological Survey

of Canada sent a letter to Nature suggesting that magnetic patterns around oceanic ridges

could support a model of seafloor spreading. Going a step further than Vine and

Matthews, Morley also suggested that better knowledge of the chronology of the magnetic

reversals could help geologists calculate the rate of seafloor spreading.

Two months later Morley received a rejection letter from the editor of Nature. According

to Morley, the letter simply said that the editor ‘did not have room to print’ his

communication.39 Morley would go on to submit his piece to Journal of Geophysical

Research, where it was again rejected. When Morley saw the Vine and Matthews piece in

September, he knew his paper would no longer be considered novel within the geological

community; he even worried that if he persisted with trying to publish his own version,

he might be accused of plagiarizing the Cambridge geologists. In 1970 Morley moved out

of geophysics and accepted a position managing the Canadian Centre for Remote Sensing.

In a 1979 interview with the historian Henry Frankel, Morley seemed sceptical of

Nature’s explanation for his rejection. He noted that his article would have taken up

three-quarters of a page of Nature.40 However, Morley submitted the piece as a Letter to

the Editor. For that section of the journal, three-quarters of a page was by no means a

trivial amount of space—most letters were less than a page, and many took up half a

page or less. Furthermore, the backlog of submissions to the popular Letters to the Editor

column was quite substantial by 1963.41 But if lack of space was the primary reason for

the rejection of Morley’s letter, why would the Nature staff have accepted Vine and

Matthews’s very similar piece?

Because Nature’s archives have not survived and we do not have access to referee reports

or in-house communications about various papers, it is difficult to determine the exact

rationale behind the editorial decisions on the Morley and Vine–Matthews papers;

however, there are a few possible explanations. The first, offered by Vine himself, is that

there were significant differences between Morley’s rejected letter and Vine and

Matthews’s accepted piece.42 Morley’s article was almost entirely speculative and

theoretical, offering no new data. Vine and Matthews’s paper, in contrast, did contain new

data—and in fact, their colleague Maurice Hill had urged them to include more data

because he thought it would strengthen the article’s chances of acceptance. In later

interviews Vine indicated that he thought he and Matthews had benefited from Hill’s

good instincts about what would impress the editorial staff at Nature.43

Furthermore, although Morley’s rejection letter from Nature was not particularly

illuminating, a second rejection letter from another journal suggests that the theoretical

aspects of Morley’s letter did strike some readers as problematic. When Journal of

Geophysical Research rejected Morley’s paper, the editor enclosed a note from a referee that

made it clear the anonymous reviewer considered the letter too speculative, more appropriate

‘over Martinis’ than in a communication to Journal of Geophysical Research.44 And yet the

speculation-versus-data explanation seems unsatisfactory, or at least incomplete, given that

Nature had printed other speculative pieces in the field of geophysics.45

Given Brimble and Gale’s reliance on local networks of scientific authority, and in

particular their strong ties to Cambridge, we must ask whether there was institutional or



Peer review and Nature344
national bias at work in the rejection of Morley’s piece. The idea that the Cambridge-

affiliated Vine and Matthews received preferential treatment from Nature would certainly

be in line with North American geologists’ impressions of Nature under Brimble and

Gale. The Lamont geologist Bruce Heezen once suggested that Brimble and Gale were

favourably disposed to speculative papers from Cambridge or Oxford but regarded

‘speculation from a redbrick university in the United States [as] bullshit’—an especially

striking statement given that Lamont’s director Ewing had a collegial relationship with

Brimble and Gale.46 Morley’s case has been cited in Canada as an example of an

apparent lack of international respect for Canadian science, an accusation applied equally

to the British Nature and the Americans who ran Journal of Geophysical Research.47

Morley, certainly, seems to believe that his British competitors had an advantage. In his

interview with Frankel, Morley claimed that the Cambridge connection had worked against

him and that the person who read magnetic geology articles for Nature wanted to ensure

priority for the Cambridge geologists:
I found out that the reason it was rejected was that the reader for Nature on magnetic

methods knew at that time through verbal communications that Vine and Matthews

were hoping to publish their paper and for that reason he did not want my letter to

scoop their paper.48
Morley softened his take on his rejection for a 2001 collection of retrospectives on the

development of plate tectonics, saying only,
I felt frustrated with the system. I knew that when a scientific paper was submitted to a

journal, the editors choose reviewers who are experts on the topic being discussed. But

the very expertise that makes them appropriate reviewers also generates a conflict of

interest: they have a vested interest in the outcome of the debate. We could call this

the ‘not invented here syndrome’: scientists may be biased against good ideas

emerging from someone else’s lab. In retrospect, that is exactly what happened.49
Morley ultimately seemed to conclude that his paper had been the victim of a silent bias

against new ideas from different institutions. His more serious charge, that an unnamed

Nature reviewer hindered his letter because he knew about Vine and Matthews’s work, is

difficult to substantiate, especially in the absence of that person’s name or institutional

affiliation. However, given the Nature staff’s strong reliance on institutional and personal

connections, Morley’s complaint seems uncomfortably plausible.

The stories behind the DNA papers and the Vine–Matthews and Morley papers show that

Brimble and Gale did not employ systematic peer review and placed great power in the hands of

influential laboratory heads when deciding what to print and what to reject. This was not

inconsistent with how Lockyer and Gregory had run the journal; neither of the previous

editors had systematically solicited outside opinions. However, it seems unlikely that the

combative Lockyer or the debate-loving journalist Gregory would have rejected an

interesting piece because a laboratory head said so. But Brimble and Gale were more retiring

than their predecessors and more willing to be influenced. As a result, Brimble and Gale are

usually seen as affable but low-energy, the heads of a regime in which editorial decisions

were as likely to be made over dinner at the Athenæum as they were in the Nature offices.

Comments from contemporaries make it clear that British contributors knew (or at least

suspected) that the refereeing process at Nature was somewhat lax. Walter Gratzer, who

became Nature’s molecular biology correspondent in 1966, recalls:



M. Baldwin 345
I published a few things in Nature when I was a PhD student [in the 1960s] and almost

anything could get into it at the time, if it wasn’t actually wrong. Refereeing was pretty

erratic and I think they took more notice of where it came from than the content.50
Similarly, in 1979 Fred Vine recalled a light-hearted conversation with his colleagues about

his now-famous 1963 Nature paper:
it must have been in June or July ’63. . . . Somebody said, ‘Do you know if Nature gets

their articles reviewed, or do they publish almost anything?’ I said, ‘Well, we’re just about

to find out because, you know, I just put my paper in, and if they publish that they’ll

publish anything.’51
Morley’s 1979 comments about ‘the reader on magnetic methods’ who rejected his article

suggests that North Americans, too, knew that Nature relied on a small number of local

opinions.

Crucially, unsystematic refereeing was not unusual for commercial journals during the

nineteenth and early twentieth centuries; many of these journals placed their trust in

editors or editorial boards rather than in external reviewers.52 Although journals affiliated

with scientific societies often employed more consistent and rigorous refereeing

procedures, this was primarily a method of choosing between a large number of

contributions and was not seen as a special guarantee of scientific accuracy.53 Nature’s

contributors and readers do not seem to have considered Nature’s unsystematic peer

review process a reason to distrust the scientific claims made in the journal. Well into the

second half of the twentieth century, Nature could still be considered a legitimate place to

publish scientific findings even in the absence of systematic external peer review.
EDITORIAL REFORMS UNDER MADDOX AND DAVIES

After Brimble’s death in 1965, the Macmillans approached the former physics lecturer and

science journalist John Maddox about taking over as Nature’s editor. Notably, after he came

to the journal in 1966, the editor’s right to approve papers without referee opinions was one

of the few things that the dynamic Maddox did not overhaul. Which is not to say that he

made no changes to the refereeing process at Nature. When he arrived, Brimble’s office

was piled high with old manuscripts still awaiting final judgement on acceptance or

rejection. As Maddox described it,
[The Nature office] was an open-plan space without much of a plan. A window facing

West ran 10 metres along the room and the broad window-ledge supported the famous

backlog. That was arranged in piles, one for each month, providing a histogram of

Brimble’s problem, soon to be mine. There were fourteen monthly piles when I first

saw them.54
Maddox immediately began working to clear the backlog.55 He had to give three months’

notice at the Nuffield Science Teaching Project before starting at Nature, but even before

leaving Nuffield, Mary Sheehan recalled, Maddox ‘used to go into the Nature office every

day and pick up a suitcase full of manuscripts and take them home and take them back

the next day.’56 Once he officially began the job at Nature, Maddox began holding a

daily editorial meeting about manuscripts sent for consideration.57 He even tried an

innovative experiment to speed up the refereeing process: he collected a group of referees



Peer review and Nature346
around a table piled high with manuscripts, hoping they would come to ‘instant decisions’

about the submissions. The process worked less well than he had hoped. It was difficult

to get all of the referees together at once and many were unhappy at making decisions

with the speed Maddox expected. One colleague recalled that a particular referee ‘would

immerse himself in the first paper and couldn’t be shifted until the whole thing was

over.’58 The experiment was ceased after only half a dozen referee meetings.

Under Maddox, some unsuitable papers were rejected outright, others were sent out for

referee opinions, and some Maddox simply accepted on his own authority without sending

them out for referees’ comments. Walter Gratzer, who became the journal’s molecular

biology correspondent in 1966, thought that Maddox ‘didn’t worry too much about

refereeing’ early in his tenure; his priority was quick publication and a compelling journal.

The galvanic Maddox found a great deal of value in having such wide scope to print

unusual, controversial or speculative articles based solely on his own authority. Gone were

the days when an influential laboratory director might stop Nature from printing an article.

Lamont’s Maurice Ewing, who had been able to halt the publication of papers from his

laboratory with a phone call to Gale or Brimble, found that the new regime was not nearly

so accommodating. Maddox, in the words of one anonymous geophysicist, ‘just wouldn’t

put up with pressure from the establishment to stop something.’59

It was not until 1973, when David Davies was hired as Nature’s editor, that peer review

became a requirement for every paper printed there. Davies, a Cambridge-educated

geophysicist, was the head of the Seismic Discrimination Group at Massachusetts Institute of

Technology (MIT) and had experience in scientific publishing; he had edited Geophysical

Journal of the Royal Astronomical Society and had been Nature’s geophysics correspondent

since 1968. When Davies arrived at Nature, one of his first goals was, as he put it, ‘getting

the refereeing system beyond reproach.’60 Before he left MIT, Davies embarked on a series

of visits to scientists in the Boston area to discuss their impressions of Nature. ‘I thought of

it as sort of a lap of honour but it turned out to be exactly the opposite’, he later recalled.

‘They all were complaining.’ The complaints were largely about Nature’s perceived British

bias: ‘They all said . . . it’s a very British establishment journal. I bet all your referees are

London and Cambridge.’61 So, unlike Maddox, who had felt perfectly comfortable

accepting a paper because he found it interesting, Davies admitted nothing without reports

from at least two referees, even in his own field of geophysics. Mindful of the criticism that

Nature was a ‘British establishment journal’, Davies also worked to expand Nature’s base of

referees, as well as its news-gathering apparatus, outside the UK’s borders.
REFEREE OPINIONS AND EDITORIAL INFLUENCE: THE 1988 INSERM PAPER

Davies remained at Nature for seven years, bringing a deft sense of humour to the lead

editorials and successfully expanding Nature’s news-gathering and refereeing network

outside of Great Britain.62 When Davies stepped down in 1980, Maddox returned to

Nature for a second stint in the editor’s chair, with his appetite for controversy still intact.

Maddox continued Davies’s policy of obtaining referee reports for every scientific paper

Nature printed, but referee opinions alone might not dissuade Maddox from printing a paper.

In 1988, for example, Maddox authorized the publication of ‘Human basophil

degranulation triggered by very dilute antiserum against IgE’, from a team of researchers

led by the immunologist Jacques Benveniste at Paris’s Institut national de la santé et de la



M. Baldwin 347
recherché médicale (INSERM) laboratory.63 The controversial paper seemed to present

laboratory-based evidence for the effectiveness of the alternative medical practice of

homeopathy. Benveniste had submitted a similar paper to Nature in 1986, which the

journal had rejected after negative referee reports.64 When the INSERM team submitted a

heavily revised paper in 1987, however, Maddox took a strong interest in the results—but

not because he thought INSERM had uncovered a major scientific breakthrough. Instead,

Maddox saw an opportunity for Nature to evaluate results that Maddox strongly suspected

were too good to be true. He agreed to publish the paper if the INSERM team would let

Nature investigators evaluate their laboratory methods in person after its publication.

Walter Stewart, a National Institutes of Health employee famous for his audits of

scientific fraud, acted as one of the revised paper’s referees. In the cover letter to his

(largely negative) referee report, Stewart wrote, ‘If you do send a team to Paris to check

on the laboratory, please keep me in mind’, indicating that Maddox was considering a

visit to INSERM long before he agreed to publish the heavily revised Benveniste paper.65

The three independent investigators that Nature chose to observe the experiments were

Stewart, Maddox himself, and James ‘The Amazing’ Randi, a former laboratory

technician who had made his name as a stage magician and debunker of alleged psychic

phenomena.66 Less than a month after the initial publication of the INSERM paper,

Nature’s three investigators released a report calling the results a ‘delusion’. The team

declared that the high-dilution experiments were ‘statistically ill-controlled’, said that ‘no

substantial effort has been made to exclude systematic error, including observer bias’, and

further claimed that all data in conflict with the team’s hypothesis had been excluded

from the paper’s analysis. ‘The phenomenon described’, said Maddox, Randi and Stewart,

‘is not reproducible in the ordinary meaning of the word.’67

The Benveniste paper and the editorial investigation ignited a storm of correspondence,

much of it critical of Maddox’s conduct. Some readers complained that Nature should not

have printed a paper that the editor thought was so questionable; others argued that the

INSERM visit created a ‘circus’ atmosphere that could only embarrass and discredit

science.68 However, the Benveniste episode does illustrate Maddox’s continuing ability to

ensure publication for papers he considered significant, even if the referee reports were

somewhat less than complimentary. Benveniste’s paper would almost certainly not have

been printed if Maddox had not taken a personal interest in the paper’s controversial

claims. Significantly, the Benveniste paper ran under the special heading of ‘Scientific

Paper’. According to Charles Wenz, then the Coordinating Editor of Nature, none of

Maddox’s subeditors would accept responsibility for printing the paper in their own

sections.69 Even after multiple referee reports became the norm at Nature, an editor still

had a great deal of ability to shape the journal’s content.

One Nature reader, the biochemist Keith Snell, drew a slightly different conclusion about

Nature’s refereeing procedures from the Benveniste episode. ‘So now at last confirmation of

what I have always suspected’, he wrote in a letter to the Correspondence column. ‘Papers

for publication in Nature are refereed by the Editor, a magician and his rabbit.’70
CONCLUSIONS

External refereeing is now an expected part of scientific publishing, and when we look back

at Nature during the 1950s it is tempting to see only the pitfalls of Brimble and Gale’s



Peer review and Nature348
system. For instance, Brimble and Gale’s trust in top British laboratory officials may have

helped obscure Rosalind Franklin’s contributions to the DNA model; their successor,

Maddox, would later claim that he ‘would have smelled a rat’ when he read Watson and

Crick’s sentence about being ‘stimulated by a general knowledge’ of the crystallographer’s

unpublished findings.71 Lawrence Morley’s case provides evidence that a journal whose

editor relied on personal connections to choose articles might treat submissions from those

outside the editor’s network with less serious consideration than pieces from those inside it.

But the Brimble and Gale style gave Nature scope to print papers that might not have

passed a more extensive external review—and some of those papers turned out to

constitute major advances in their fields.72 Maddox was also fond of saying that the

Watson–Crick DNA paper would never have made it into print if Nature had employed

peer review in 1953: ‘It is only necessary to imagine what people would say if it reached

them in the mail: “It’s all model-building, just speculation, and such data as they have are

not theirs but Rosalind Franklin’s!”’73 Maddox, too, found a great deal to like in retaining

the editor’s right to print pieces he found worthy of discussion.

In modern science, peer review is generally seen as the mechanism that allows us to trust

the scientific literature. Many observers would say that authoritative scientific knowledge

comes from papers published in peer-reviewed journals. And yet, even though peer

review has become central to questions of trust and authority in science, very few

historians have investigated when, where and why editors of scientific journals came to

consult outside referees before approving papers for publication, or how the process of

peer review became seen as a prerequisite for scientific respectability. Examining the

history of a journal such as Nature shows that refereeing in the late twentieth century was

much less systematic and universal than some might assume.

Furthermore, it seems significant that David Davies, the editor who made multiple referee

reports a matter of policy at Nature, had most recently been working in the USA. Comments

from British journal editors in the late twentieth century suggest that, for a time, British and

American journals held somewhat different beliefs about peer review. In 1976 Ian Munro,

the new editor of the prestigious medical journal The Lancet, expressed concern that his

journal would not be taken seriously in the USA unless the journal began employing peer

review. Until that point, the editor had retained the right to accept papers on his own

authority.74 Ultimately The Lancet decided to use referees but to limit the influence that

referees had over the editor. In a 1989 editorial The Lancet complained that ‘in the

United States far too much is being asked of peer review’ and proudly assured readers

that at The Lancet, ‘reviewers are advisers not decision makers.’75 These comments

suggest that there may be interesting and significant differences in the development and

spread of peer review in different national contexts.

All of this suggests that there is much yet to be uncovered about the development and

spread of refereeing at scientific journals. The belief that Oldenburg invented external

refereeing is clearly incorrect, but it is not yet clear exactly how peer review became seen

as a requirement for findings to be ‘real science’. There seems to be a wider twentieth-

century pattern of placing increasing emphasis on peer review at both journals and at

grant-giving organizations—a pattern that eventually made peer review a much more

central part of modern science than it had been before World War II. Tracing the reasons

for this shift will be an important task for scholars interested in how peer review came to

assume a central function in the world of scientific publishing—and in the establishment

of claims to scientific knowledge.



M. Baldwin 349
ACKNOWLEDGEMENTS

I thank the Situating Science Cluster node at York University, the Sarton Visiting Scholars

fund at the American Academy of Arts and Sciences, and Harvard University for supporting

the research that went into this paper. I also thank the attendees at the ‘Publish or perish?’

conference for stimulating questions and feedback, and the two anonymous referees for this

paper for their helpful suggestions. Finally, I thank Brenda Maddox for generously sharing

her late husband’s unpublished correspondence.
NOTES

1 J. Ziman, Public knowledge: the social dimension of science (Cambridge University Press,

1968), p. 111.

2 S. Anthony, ‘CERN’s Higgs boson discovery passes peer review, becomes actual science’,

ExtremeTech (10 September 2012) (http://www.extremetech.com/extreme/135756-cerns-

higgs-boson-discovery-passes-peer-review-becomes-actual-science; accessed 16 May 2015).

3 Many authors have drawn this narrative from H. Zuckerman and R. Merton, ‘Patterns of

evaluation in science: institutionalization, structure and function of the referee system’,

Minerva 9, 66–100 (1971). On the ‘heroic narrative’ of the scientific journal, and on the

historical problems with this narrative, see A. Csiszar, Broken pieces of fact: the scientific

periodical and the politics of search in nineteenth-century France and Britain (PhD thesis,

Harvard University, 2010), pp. 15–22.

4 Interestingly, little scholarly work has been done on the history of scientific or scholarly peer review.

John Burnham has given an extremely useful overview of the history of peer review in two pieces:

J. Burnham, ‘The evolution of editorial peer review’, J. Am. Med. Assoc. 263, 1323–1329 (1990);

J. Burnham, ‘How journal editors came to develop and critique peer review procedures’, in Research

Ethics, Manuscript Review, and Journal Quality: Proceedings of a Symposium on the Peer Review-

Editing Process (ed. H. F. Maryland and R. E. Sojka), pp. 55–62 (ACS Miscellaneous Publications,

Madison, WI, 1992).

5 See, for example, M. Boas Hall, All scientists now: The Royal Society in the nineteenth century

(Cambridge University Press, 1984); A. Johns, The nature of the book: print and knowledge in

the making (University of Chicago Press, 1998).

6 D. A. Kronick, ‘Peer review in 18th-century scientific journalism’, J. Am. Med. Assoc. 263,

1321–1322 (1990).

7 A. Csiszar, The rise of the scientific journal in nineteenth-century France and Britain

(University of Chicago Press, in the press). See also Csiszar, op. cit. (note 3).

8 See Csiszar, op. cit. (note 3), on how the scientific journal became the ‘principal institutional site

for the representation, certification, and registration of scientific knowledge’ (p. 7).

9 Albert Einstein, quoted in D. Kennefick, ‘Controversies in the history of the radiation reaction

problem in general relativity’, in The expanding worlds of general relativity (H. Goenner

et al.), pp. 207–234 (Springer, New York, 1999), at pp. 207–209.

10 On Nature’s early history, see M. Baldwin, Making Nature: the history of a scientific journal

(University of Chicago Press, 2015); M. Baldwin, ‘The shifting ground of Nature:

establishing an organ of scientific communication in Britain, 1869–1900’, Hist. Sci. 50,

125–154 (2012); P. Kjærgaard, ‘“Within the bounds of science”: redirecting controversies to

nature’, in Culture and science in the nineteenth-century media (ed. L. Henson et al.),

pp. 211–221 (Ashgate, Aldershot, 2004).

11 On Gregory, see W. H. G. Armytage, Sir Richard Gregory: his life & work (Macmillan & Co.

Ltd., London, 1957).

http://www.extremetech.com/extreme/135756-cerns-higgs-boson-discovery-passes-peer-review-becomes-actual-science
http://www.extremetech.com/extreme/135756-cerns-higgs-boson-discovery-passes-peer-review-becomes-actual-science
http://www.extremetech.com/extreme/135756-cerns-higgs-boson-discovery-passes-peer-review-becomes-actual-science


Peer review and Nature350
12 Richard Gregory to Daniel Macmillan, May 1938 (no day given), Sir Richard Gregory Papers,

Special Collections, University of Sussex Library, Falmer (hereafter SRGP), 3/1.

13 There are several letters about Gale’s appointment in the Macmillan Papers at the University of

Reading. See Macmillan Papers, Special Collections, University of Reading Library, Reading

(hereafter MP:UR), 75/30.

14 For Brimble’s letter accepting the position, see Lionel J. F. Brimble to Daniel Macmillan,

12 July 1930, MP:UR, 127/130.

15 A. J. V. Gale to Sir Richard Gregory, 18 November 1938, SRGP, 3/1.

16 When the Nature staff moved offices in 1963, the vast majority of editorial correspondence was

thrown away.

17 On the dating and mailing of Nature, see ‘News and Views’, Nature 145, 887 (1940); ‘News and

Views’, Nature 146, 361 (1940).

18 See ‘News and Views’, Nature 159, 224 (1947); ‘News and Views’, Nature 159, 297 (1947).

19 ‘News and Views: Soviet genetics: the real issue’, Nature 165, 711 (1950).

20 Mary Sheehan, interview by author, 12 April 2012.

21 David Davies, interview by author, 11 April 2012.

22 J. Watson and F. Crick, ‘Molecular structure of nucleic acids: a structure for deoxyribose nucleic

acid’, Nature 171, 737–738 (1953). For secondary sources on the research that led to the

publication of the structure of DNA, see S. de Chadarevian, Designs for life: molecular

biology after World War II (Cambridge University Press, 2002); V. K. McElheny, Watson and

DNA: making a scientific revolution (Perseus Publishing, Cambridge, MA, 2003); R. Olby,

The path to the double helix (University of Washington Press, Seattle, WA, 1974).

23 J. Watson, The double helix: a personal account of the discovery of the structure of DNA (W. W.

Norton & Company, New York, 1980 [1968]).

24 M. H. Wilkins, A. R. Stokes and H. R. Wilson, ‘Molecular structure of deoxypentose nucleic

acids’, Nature 171, 738–740 (1953).

25 R. Franklin and R. Gosling, ‘Molecular configuration in sodium thymonucleate’, Nature 171,

740–741 (1953).

26 On Franklin, see B. Maddox, Rosalind Franklin: the dark lady of DNA (Harper Perennial,

New York, 2003); A. Sayre, Rosalind Franklin and DNA (W. W. Norton & Company,

New York, 1975). On Franklin’s career after 1953, see A. Creager and G. J. Morgan, ‘After the

double helix: Rosalind Franklin’s research on Tobacco mosaic virus’, Isis 99, 239–272 (2008).

27 Watson, op. cit. (note 23); F. Crick, What mad pursuit: a personal view of scientific discovery

(Basic Books, New York, 1988); M. Wilkins, The third man of the double helix: the

autobiography of Maurice Wilkins (Oxford University Press, 2003).

28 Watson, op. cit. (note 23), pp. 124–128.

29 Wilkins, op. cit. (note 27), p. 216. See also B. Maddox, op. cit. (note 26), pp. 208–209.

30 This development placed pressure on commercial competitors such as Philosophical Magazine;

see, for example, I. Clarke and J. Mussell, ‘Conservative attitudes to old-established organs:

Oliver Lodge and Philosophical Magazine’, Notes Rec. 69, 321–336 (2015) (http://dx.doi.

org/10.1098/rsnr.2015.0030).

31 On the history and status of Nature’s Letters to the Editor column, see M. Baldwin, ‘“Keeping in

the race”: physics, publication speed and national publishing strategies in Nature, 1895–1939’,

Br. J. Hist. Sci. 47, 257–279 (2014).

32 Nature’s centrality to publication strategies in molecular biology was probably due to the fact

that the emerging discipline did not yet have its own publication apparatus; Journal of

Molecular Biology was not founded until 1957. On the history of molecular biology, see de

Chadarevian, op. cit. (note 22).

33 Watson, op. cit. (note 23), p. 129.

34 B. Maddox, op. cit. (note 26), p. 209. See also Wilkins, op. cit. (note 27), p. 216.

http://dx.doi.org/10.1098/rsnr.2015.0030
http://dx.doi.org/10.1098/rsnr.2015.0030


M. Baldwin 351
35 Unfortunately, Nature purged its collection of papers in 1963 when they moved offices, so

any internal correspondence about the DNA papers has not survived. See B. Maddox, op. cit.

(note 26), pp. 210–211.

36 See J. A. Stewart, Drifting continents and colliding paradigms: perspectives on the geoscience

revolution (Indiana University Press, Bloomington, IN, 1990), p. 188; J. D. Hamblin, ‘Science in

isolation: American marine geophysics research, 1950–1968’, Phys. Perspect. 2, 297 (2000).

37 On the history of plate tectonics, see H. Frankel, ‘The development, reception, and acceptance of

the Vine–Matthews–Morley hypothesis’, Hist. Stud. Phys. Sci. 13, 1–39 (1982); W. Glen, The

road to Jaramillo: critical years of the revolution in earth science (Stanford University Press,

Palo Alto, CA, 1982); Hamblin, op. cit. (note 36); H. E. LeGrand, Drifting continents and

shifting theories: the modern revolution in geology and scientific change (Cambridge

University Press, 1988); Stewart, op. cit. (note 36).

38 F. Vine, ‘Reversals of fortune’, in Plate tectonics: an insider’s history of the modern theory of

the earth (ed. N. Oreskes), pp. 46–66 (Westview Press, Cambridge, MA, 2001), at pp. 57–58.

39 L. Morley, ‘The zebra pattern’, in Plate tectonics: an insider’s history of the modern theory of

the earth (ed. N. Oreskes), pp. 67–85 (Westview Press, Cambridge, MA, 2001), at p. 83.

40 Morley, quoted in Frankel, op. cit. (note 37), p. 17.

41 For more on the backlog under Brimble and Gale, see Baldwin, Making Nature, op. cit.

(note 10), ch. 6.

42 Frankel, op. cit. (note 37), p. 17; Vine, op. cit. (note 38), p. 58.

43 Vine, op. cit. (note 38), p. 58.

44 Morley, op. cit. (note 39), p. 84.

45 See, for example, R. S. Dietz, ‘Continent and ocean basin evolution by spreading of the sea

floor’, Nature 190, 854–857 (1961).

46 Bruce Heezen, quoted in Stewart, op. cit. (note 36), p. 193.

47 See, for example, J. Lear, ‘Canada’s unappreciated role as scientific innovator’, Saturday Rev.

(2 September), 45–50 (1967).

48 Morley, quoted in Frankel, op. cit. (note 37), pp. 17–18 (fn 33).

49 Morley, op. cit. (note 39), p. 84.

50 Walter Gratzer, interview by author, 31 May 2012.

51 Vine, quoted in Frankel, op. cit. (note 37), pp. 21–22.

52 See, for example, Mussel and Clarke, op. cit. (note 30). For more on journal refereeing in the

early twentieth century, see I. Clarke, ‘The gatekeepers of modern physics: periodicals and

peer review in 1920s Britain’, Isis 106, 70–93 (2015).

53 Burnham, ‘How Journal Editors . . .’, op. cit. (note 4), pp. 56–57.

54 J. Maddox, ‘Valediction from an old hand’, Nature 378, 521–522 (1995).

55 W. Gratzer, ‘John Maddox (1925–2009)’, Nature 458, 983 (2009).

56 Sheehan, interview.

57 See W. Gratzer, ‘Nature: the Maddox years’, nature.com (http://www.nature.com/nature/
history/full/nature06241.html; accessed 9 November 2012).

58 Gratzer, interview.

59 See Stewart, op. cit. (note 36), p. 188.

60 Davies, interview.

61 Ibid.

62 On the Davies editorship, see Baldwin, Making Nature, op. cit. (note 10), ch. 7.

63 E. Davenas et al., ‘Human basophil degranulation triggered by very dilute antiserum against

IgE’, Nature 333, 816–818 (1989).

64 Peter Newmark (deputy editor of Nature) to Jacques Benveniste, 24 November 1986,

personal papers of Brenda Maddox.

65 Walter Stewart to Peter Newmark (deputy editor of Nature), 15 July 1987, personal papers of

Brenda Maddox.

http://www.nature.com/nature/history/full/nature06241.html
http://www.nature.com/nature/history/full/nature06241.html
http://www.nature.com/nature/history/full/nature06241.html


Peer review and Nature352
66 A technician named Jose Alvarez was also part of the team, but his name never appeared in

Nature’s accounts of the investigation. See C. J. Picart, ‘Scientific controversy as farce: the

Benveniste–Maddox counter trials’, Social Stud. Sci. 24, 7–37 (1994).

67 J. Maddox, J. Randi and W. Stewart, ‘“High-dilution” experiments a delusion’, Nature 334,

287–290 (1988).

68 See, for example, H. Metzger and S. C. Dreskin, ‘Only the smile is left’, Nature 334, 375 (1988);

G. A. Petsko, ‘Unreproducible results’, Nature 335, 109 (1988); P. Taylor, ‘Controversy

continues’, Nature 335, 200 (1988); G. J. Neville, ‘Controversy continues’, Nature 335, 200

(1988).

69 Charles Wenz, interview by author, 30 May 2012.

70 K. Snell, ‘Evidence of non-reproducibility’, Nature 334, 559 (1988).

71 John Maddox, interview in DVD: The secret of Photo 51, directed by Nova (2003; PBS Home

Video, Arlington, VA, 2007).

72 Interestingly, this is extremely similar to the process by which Albert Einstein’s famous 1905

paper ‘On the electrodynamics of moving bodies’ reached the pages of Annalen der Physik.

Editorial board member Max Planck found it interesting and endorsed its publication without

further vetting. See W. Isaacson, Einstein: his life and universe (Simon & Schuster,

New York, 2007), p. 140; A. Fölsing, Albert Einstein: a biography (tr. Ewald Osers) (Viking,

New York, 1997), pp. 146–148.

73 J. Maddox, op. cit. (note 54).

74 D. Rennie, ‘Editorial peer review: its development and rationale’, in Peer review in health

sciences (ed. F. Goodlee and T. Jefferson) pp. 1–13 (British Medical Journal, London, 1999).

75 ‘Peers reviewed’, Lancet 333, 1115–1116 (1989).


	CREDIBILITY, PEER REVIEW, AND NATURE, 1945-1990
	Introduction
	Nature’s early history and the Brimble-Gale editorship
	Local networks and the DNA papers
	'I felt frustrated with the system': Nature and seafloor spreading
	Editorial reforms under Maddox and Davies
	Referee opinions and editorial influence: the 1988 INSERM paper
	Conclusions
	Acknowledgements
	Notes




