Papers

Science commentary: Power to confuse

Geoff Watts

Ever since Nancy Wertheimer of the University of Colo-
rado reported her 1979 findings of an excess of cancer
in children living near overhead power lines, seldom has
a year passed without a flurry of public debate over the
safety or otherwise of these ugly (the one thing all parties
agree on) but essential installations.

Much of the argument has been about the very
existence of the alleged hazard. As recently as last
month, the organisers of the 15 year UK childhood can-
cer study declared that “perceived risk factors such as
living near sources of electromagnetic fields . . . are not
principal causes, if at all, of leukaemia in children.” But a
clutch of studies reporting a positive association—of
which this week’s by Draper and colleagues is the most
recent'—has encouraged researchers to continue investi-
gating possible mechanisms.

Electrical and magnetic fields can induce currents
that might alter the voltages across cell membranes.
Magnetic fields might cause the movement of
ferromagnetic particles within cells. They might also
influence free radicals: atoms with unpaired electrons
that are highly reactive and play a part in all sorts of
biochemical processes. Low frequency electromagnetic
fields have been said to alter the progress of cells
through the cell cycle and reduce the effectiveness of
the immune system. Power lines might even deflect and
concentrate cosmic rays on people living within their
vicinity. Evidence to support these and other ideas,
however, is at best thin and at worst non-existent.

One of the more recent attempts at identifying a
mechanism sidesteps the need to invoke direct effects.
For the past 10 years or so, Bristol University physicist
Dennis Henshaw has been working on the influence of
powerful electric fields on the deposition of airborne
particles. The relevance of this to power lines entered
public consciousness in 1999 with the publication of
two papers by Henshaw and colleagues.” * High energy
power systems, they pointed out, cause some
breakdown in the surrounding air molecules and so
generate positive or negative ions. The systems are
designed to minimise this effect, but it does still occur—
and any aerosol pollutants that pass through these ion
clouds can acquire an electrical charge.

If particles with a charge are inhaled, more of them
will stick to the lining of the respiratory system. The
data are limited, but one study that used a model of the
human airway suggests that deposition could be
increased by a factor of around three. A 2004 report by
the (then) National Radiological Protection Board
conceded the plausibility of the mechanism and
suggested some further experiments.' Draper and col-
leagues refer to the Henshaw hypothesis but add that
more work will be necessary to rule it in or out.'

Like the fluoridation of drinking water and the
genetic modification of crops, the debate over power
lines seems destined to be with us for a while yet. So, in
these risk averse times, and before activists begin blow-
ing up pylons, a bit of perspective might help. In 2002,
according to the Child Accident Prevention Trust,
more than 36 000 children were hurt in road accidents

BM] VOLUME 330 4 JUNE 2005 bmj.com

and around 200 were killed. Another 32 died in house
fires. Draper and colleagues reckon that five cases
annually of childhood leukaemia may be associated
with power lines.

1 Draper G, Vincent T, Kroll ME, Swanson J. Childhood cancer in relation
to distance from high voltage power lines in England and Wales: a case-
control study. BMJ 2005;330:1290-2.

2 Fews AP, Henshaw DL, Keitch PA, Close JJ, Wilding R]. Increased expo-
sure to pollutant aerosols under high voltage powerlines. Int | Radiat Biol
1999;75:1505-21.

3 Fews AP, Henshaw DL, Wilding R], Keitch PA. Corona ions from power-
lines and increased exposure to pollutant aerosols. Int | Radiat Biol
1999;75:1523-31.

4 National Radiological Protection Board. Particle deposition in the vicin-
ity of power lines and possible effects on health. Documents of NRPB
2004;15(1).

Corrections and clarifications

Half of patients in intensive care receive suboptimal care
Several inaccuracies occurred in this News article by
Zosia Kmietowicz (BM] 330;2005:1101, 14 May).
The report by the National Confidential Enquiry
into Patient Outcome and Death (NCEPOD) on
which the article was based was at times somewhat
confusing, and this seems to have contributed to the
resulting errors. In the second paragraph, we should
have said that “Nearly half of all patients admitted to
hospital [not “admitted to intensive care” as we
implied] who later died in intensive care received
care that was judged to be less than good practice.”
And the following sentence should have said that
poor care may have contributed to the deaths of a
third of those whose care was deemed less than
good practice. We also reported in the fourth
paragraph, rather ambiguously, that “in nearly 6 out
of 10 cases, consultants had no knowledge or input
into the referral [to intensive care]”—we should have
specified “consultant physicians.” In some places in
the NCEPOD report, the use of the term consultant
was ambiguous—it was not clear whether it meant
consultant physician or consultant intensivist. Finally,
the graph referred to the standard of care that the
patients received in the period from admission to
hospital up to, but not including, the first ward
round (not, as we said, the standard of care in
intensive care only).

Short Cuts: A single computed tomogram can rule out
pulmonary embolus

A missing zero in the page reference to the original
article described in this item may have confused
readers in their search for the article (BMJ
2005;330:1045, 7 May). The correct reference is
JAMA 2005;293:2012-7.

President Bush and Congress intervene in “right to die”
case

In this News article by Fred Charatan we should
have more correctly described Terri Schiavo as
having received tube feeding (not “been on a life
support machine”) since a cardiac arrest 15 years
previously (BM] 2005;330:687, 26 Mar). We
repeated the error in the relevant News article in
the following week’s issue.

GMC and the future of revalidation: building on the
GMC’s achievements

We slipped up in the spelling of Graeme Catto in
his paper in the Education and Debate section
(BMJ 2005:1205-7, 21 May). The mistake has been
corrected on bmj.com.

28 New End
Square, London
NW3 1LS

Geoff Watts
science editor, BMJ

geoft@
scileg freeserve.co.uk

1293



