Rusch 2002.
Study characteristics | ||
Methods |
Study design: randomized controlled trial Study grouping: 3 groups, monoprophylaxis |
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Participants |
Baseline characteristics Placebo (group P)
Droperidol (group D)
Metoclopramide (group M)
Included criteria: women 18 to 50 years of age, ASA I or II, scheduled for elective diagnostic or surgical gynaecological laparoscopy, additional inclusion criteria for Group X: risk for postoperative vomiting > 25% (according to Apfel's risk score), duration of anaesthesia at least 1 hour Excluded criteria: pregnancy, breastfeeding, known allergy to used drugs, intake of antiemetic drugs during the last 24 hours, gastrointestinal infection in the past 2 weeks, extreme underweight or overweight (30% of the Broca‐Index), difficulties in communication or other reason for giving a non‐valid consent Pretreatment: baseline characteristics (age, weight, ASA): no. Potential effect modifiers (gender, duration of anaesthesia, history of PONV/motion sickness, perioperative opioids): no; (non‐smoker): yes |
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Interventions |
Intervention characteristics Placebo (group P)
Droperidol (group D)
Metoclopramide (group M)
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Outcomes |
Vomiting (0 to 24 hours)
Nausea (0 to 24 hours)
Extrapyramidal symptoms (0 to 24 hours)
Headache (0 to 24 hours)
Adverse events (general notes in the publication, 24 hours' observation)
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Identification |
Sponsorship source: NA Country: Germany Setting: inpatient, single‐centre Author's name: Dirk Rüsch Institution: Klinik für Anästhesiologie und Operative Intensivmedizin der Christian‐Albrechts‐Universität zu Kiel Email: ruesch@anaesthesie.uni‐kiel.de Address: Klinik für Anästhesiologie und Operative Intensivmedizin der Christian‐Albrechts‐Universität zu Kiel, Schwanenweg 21, 24105 Kiel Duration of study: NA Language: German (2 German reviewers) Study's primary outcome: incidence of PONV Trial registry number: NA |
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Notes | Two studies (only study part I with 3 groups eligible) | |
Risk of bias | ||
Bias | Authors' judgement | Support for judgement |
Random sequence generation (selection bias) | Low risk | Quote: "Zuordnung gemäß Randomisierungsliste" Judgement comment: random number table |
Allocation concealment (selection bias) | Unclear risk | Judgement comment: no statement |
Blinding of participants and personnel (performance bias) All outcomes | Unclear risk | Judgement comment: insufficient information on blinding ("untersucherblind") |
Blinding of outcome assessment (detection bias) All outcomes | Low risk | Quote: "postoperativ wurden untersucherblind folgende Parameter erfasst" Judgement comment: outcome assessors were blinded |
Incomplete outcome data (attrition bias) All outcomes | Low risk | Quote: "von den ursprünglich 40 Patientinnen jeder Studiengruppe des ersten Teils der Untersuchung sowie von den ursprünglich 50 Patientinnen des zweiten Teils der Untersuchung wurden jeweils 33 (Gruppe D und M) bzw. 36 (Gruppe P) bzw. 43 (Gruppe X) Patientinnen in die Auswertung einbezogen. Gründe für den Ausschluss einiger Patientinnen von der Auswertung waren: Wechsel des Operationsverfahrens auf eine offene Laparotomie, Abweichen der Narkoseführung von dem im Studienprotokoll vorgesehenen Prozedere, unvollständig oder fehler" |
Selective reporting (reporting bias) | Unclear risk | Judgement comment: no reference to a study protocol or trial registry number reported |
Other bias | High risk | Quote: "die Studiengruppen waren bezüglich ihrer biometrischen Daten vergleichbar (Tab. 1). Unterschiede existierten jedoch zwischen den Gruppen bezüglich der PONV‐relevanten Risikofaktoren Nichtraucherstatus und Reisekrankheit bzw. PONV in der Anamnese. Betrachtet man allerdings die Scores zur Bestimmung der Wahrscheinlichkeit für postoperatives Erbrechen [2] bzw. für PONV [9], welche beide zuvor genannten Risikofaktoren miteinbeziehen, so zeigt sich, dass die Gruppen durchaus als homogen hinsichtlich ihres PONV‐Risikos zu betrachten sind" Judgement comment: baseline characteristics (age, weight, ASA): no. Potential effect modifiers (gender, duration of anaesthesia, history of PONV/motion sickness, perioperative opioids): no; (non‐smoker): yes |