
Crresndence
Comments on "A
Reevaluation of Cancer
Incidence near the Three Mile
Island Nuclear Plant"

This issue of the journal includes a critical
review and reanalysis by Wing et al. (1) of
a cancer study we conducted in the after-
math of the 1979 accident at the Three
Mile Island (TMI) nuclear plant (2,3). We
find the lengthy piece tendentious and
unbalanced. No notice is taken of any of
the innovations of the original study, such
as the exposure model that took detailed
account of prevailing winds and topogra-
phy. As the findings from the reanalysis
differ little from the original study, we will
focus our comments on four brief points.

First, both our initial views and subse-
quent conclusions about the possibility of an
accident-related cancer increase have been
misrepresented. At the time we undertook
the study, we were doubtful about effects of
exposure, and appropriately so, given both
the very low official estimates of the TMI
releases and the short latency period.
Nonetheless, we did think it was possible
that unmonitored releases might have been
greater than those estimated and thus might
have produced levels of radiation exposure
greater than background levels. Analysis of
the off-site thermoluminescent dosimeter
data available to us toward the end of our
study led us to rule this out, however, and to
conclude that the releases were in fact within
range of official dose estimates. If the
dosimeter data had yielded a different result,
our interpretation of the findings would
have reflected this. The conclusions we did
reach have also been misrepresented. Wing
et al. (1) claim we "concluded that observed
associations did not reflect an accident
effect." We actually said the following:
"Overall, the pattern of results does not pro-
vide convincing evidence that radiation
releases from the Three Mile Island nuclear
facility influenced cancer risk during the lim-
ited period of follow-up" (2).

Second, contrary to what Wing et al.
(1) claim, we did in fact specifically recom-
mend follow-up of the TMI area popula-
tion, both in the author's reply (4) to the
commentary accompanying initial publica-
tion of the paper on cancer and radiation
emissions at TMI (2) and also in official
communications with the Three Mile
Island Public Health Fund. Indeed, the
fund accepted the recommendation for fol-
low-up, and such studies are currently
under way at the University of Pittsburgh
under the direction of Evelyn Talbott.

Third, the initial assumptions of Wing
et al. (1), and the context in which they
interpret their results, are based on strictly

anecdotal reports of symptoms. These
reports are consistent with radiation poi-
soning, but inconsistent with even the
worst-case scenarios concerning radiation
releases from TMI. The sole supporting
evidence Wing et al. cite for assuming lev-
els of radiation emissions that could lead to
vomiting and hair loss comes from cytoge-
netic analysis by Russian scientists of 29
symptomatic individuals from TMI. These
data, which we have not seen, are reported
in a 1996 Russian publication, which was
certainly not available to us at the time of
our study. It seems odd that these data, if
meaningful for the United States and the
people of Three Mile Island, should appear
in such an out-of-the-way place.

Fourth, the principal difference between
our work and that of Wing's team is in the
interpretation of results and not in the
results themselves. Their replication of our
original analysis produced figures identical
to ours "within rounding error" [see Table 1
ofWing et al. (1)]. In addition, the analysis
based on their model gave results for all can-
cers that were quite similar to the result
found with our approach. Like us [see
Tables 2 and 3 in Hatch et al. (2], Wing et
al. find positive associations of accident dose
with all cancers, lung cancer, and adult
leukemia. There are no new findings here,
only a new interpretation-partly for the
reasons mentioned above and partly, we sus-
pect, because of a change in the zeitgeist.
Due to the concerns of the time about radi-
ation risks to children living near nuclear
plants, childhood cancer was a focus of our
analyses, but children have been omitted
from the reanalysis published here.

In addition to these four major points,
we wish to make some additional correc-
tions or clarifications (that are by no means
exhaustive).
* Wing et al. (1) mischaracterize the history
of our dosimetric model. There were no
court-imposed limitations on our expo-
sure models. The only limitation
involved our agreement to use an expo-
sure model rather than upper limit dose
calculations, which are not suitable for an
epidemiological study in the first place.

* Wing et al. also fail to acknowledge that
our use of relative rather than absolute
doses is an approach designed to over-
come the very uncertainties in radiation
dosimetry that they cite as concerns.

* Pool (5) did not attribute the statement
already believed that the low levels of

radioactivity released by the accident
were unlikely to have a measurable effect
on cancer rates" to Hatch et al., as Wing
and his coauthors claim, but rather to
unnamed scientists.

* In spite of a possible undercount of 1975

cancers, there was no evidence that this
was geographically biased rather than
randomly distributed throughout the
study area. Because we defined exposure
to radiation in geographic terms, we saw
no need to exclude the 1975 data.

* We considered but rejected a post- versus
preaccident analysis such as Wing et al.
have conducted because the TMI plant
was operational in the preaccident peri-
od and we had also undertaken the eval-
uation of effects of emissions during rou-
tine operations.

* Surprisingly, Wing et al. (1) do not seem
to have adjusted their standard errors to
reflect the a posteriori nature of their
hypotheses.
What leads two groups of epidemiolo-

gists to attach different meaning or give dif-
ferent emphasis to essentially the same data
is a puzzle that is likely to remain with us
for as long as subjectivity plays a role in epi-
demiology (6). The best we can do is to
state clearly and completely the assumptions
we begin with and the reasons for the con-
clusions we reach. After that, it is up to the
reader. Indeed, we urge readers of the cri-
tique by Wing et al. (1) and our response to
refer to our original publications before
reaching a judgment.

Maureen Hatch
Mt. Sinai School of Medicine

New York, New York
Mervyn Susser

Columbia School of Public Health
New York, New York

Jan Beyea
Consulting in the Public Interest

New York, New York

REFERENCES

1. Wing S, Richardson D, Armstrong D,
Crawford-Brown D. A reevaluation of cancer
incidence near the Three Mile Island nuclear
plant: the collision of evidence and assumptions.
Environ Health Perspect 105:52-27(1997).

2. Hatch MC, BeyeaJ, NievesJW, Susser M. Cancer
near the Three Mile Island nudear plant: radiation
emissions. AmJ Epidemiol 132:392-412 (1990).

3. Hatch MC, Wallenstein S, Beyea J, Nieves JW,
Susser M. Cancer rates after the Three Mile
Island nuclear accident and proximity of resi-
dence to the plant. Am J Public Health 81:
719-724 (1991).

4. Hatch M, Susser M. Authors' response to
"Cancer near Nuclear Installations." Am J
Epidemiol 132:416-417 (1990).

5. Pool R Three Mile Island. A stress-cancer link
following the accident? [news]. Nature 351:429
(1991).

6. Susser M. Judgment and causal inference: crite-
ria in epidemiological studies. Am J Epidemiol
141:701-715 (1995). [Reprint, historical paper
for 75th anniversary volume; first published in
AmJ Epidemiol 105:1-15 (1977).]

12 Volume 105, Number 1, January 1997 * Environmental Health Perspectives


